tiistai 16. joulukuuta 2014

Luukku 16, koulun ja ratsastuksen yhdistäminen

Toisilla se onnistuu, toisilla ei. Miten minun kohdallani on käynyt tämän asian suhteen?

Kaikki lukiota käyvät tietävät, että se teettää töitä vähän enemmän kuin yläkoulu. Silloin, kun etsin  hevosta,  äiti vähän kauhisteli, että miten minä ehdin hoitaa kaiken. Olin itse sitä mieltä, että hyvin minä ehdin, kunhan vaan suunnittelen päiväni tosi tarkasti. Miten tämä on käytännössä toiminut?

On tietysti aina vähän yksilöstä riippuvaa, miten hän saa harrastukset ja koulun mahtumaan yhteen. Minusta se ei ole kiinni ajasta, vaan halusta. Minulla ei kuitenkaan ole ollut tässä ongelmia. Päivät olen tietenkin koulussa, joten Sauli huoltaa Ollin aamupäivästä. Tulen koulusta kotiin joskus 15.30 ja sen jälkeen suuntaan tallille. Koulupäivinä ratsastan yhden hevosen ja teen iltaruokinnan, jonka jälkeen lähden läksyjen kimppuun. Minulla on tähän mennessä ollut lukiosta yllättävän vähän läksyjä, vaikka ajattelin ennen koulun alkua, että niitä tulisi olemaan hirveästi. Ei kuitenkaan vielä ole ollut, onneksi. Pystyn siis liikuttamaan viikollakin helposti Ollin tai minkä hevosen nyt ratsastankin, ihan kunnolla ja rauhassa. Viikonloppuisin ratsastankin sitten useamman hevosen, kun ehdin aloittaa jo valoisaan aikaan. Viikonloppuina pyrin siivoamaan tallin ja osallistumaan muuhunkin, kun viikolla en pysty.


Koeviikot ovat aina oma lukunsa näissä jutuissa. Lyhyempinä koeviikkoina ei ole ongelmia. Joskus ne saattavat kuitenkin olla jopa seitsemän päivän mittaisia ja luettavaa on paljon. Aluksi ajattelin, etten ehdi pidempien koejaksojen aikana ratsastaa juuri yhtään, mutta mitä vielä. Viimeksi, kun minulla oli tällainen pitkä koeviikko, niin missäs minä istuin illat? No hevosen selässä niin kuin ennenkin. Joidenkin aineiden kokeissa sitten vähän pelotti, että olisikohan sittenkin pitänyt lukea enemmän...

No entäs kaverit? Kavereita en oikeastaan näe viikolla juurikaan koulun ulkopuolella. Näemme kumminkin koulussa joka päivä ja saatamme joskus kokoontua viikonloppuisin viettämään yhteistä leffailtaa tai jotain vastaavaa. Minä olen kuitenkin itse valinnut tämän harrastuksen ja tiedostanut, että se tulee viemään aikaa ja vaatii sitoutumista. Minua se ei oikeastaan ole koskaan haitannut. Jos kaverit lähtevät johonkin viikolla, en lähde mukaan, koska haluan hoitaa hevosia. Viikonloppuisin tietenkin on enemmän aikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti