lauantai 6. joulukuuta 2014

Luukku 6, ratsastuksen hyvät ja huonot puolet


Kaikissa harrastuksissa on hyviä ja huonoja puolia. Riippuu tietysti myös henkilöstä, kumpia on enemmän. Nämä ovat kuitenkin minun mielestäni ratsastuksen plussat ja miinukset, jos niitä miinuksia on pakko keksiä. Omasta mielestäni lajissa on paljon enemmän hyvää kuin huonoa. Keksin tähän kuitenkin muutaman miinuksen, joiden kanssa pystyy kuitenkin elää.

Plussat

+Laji on todella monipuolinen, voit siis valita, haluatko ratsastaa, ajaa, vikeltää yms. Minä olen itse valinnut esteratsastuksen, koska pidän lajin tuomasta vauhdista ja nopeista tilanteista.
+Mielestäni ratsastus on erittäin hyvä harrastus niin kunnianhimoisille kuin vähemmän tavoitteellisillekin. Itse olen kunnianhimoinen ja haluan kehittyä koko ajan, siksi aloin kilpailla. +Kisojen ja valmennusten kautta olen saanut myös paljon uusia kavereita.
+Jos ei halua kilpailla, niin voi vain harrastaa omaksi ilokseen heppaystävänsä kanssa. Itse en kuitenkaan enää pystyisi kuvittelemaan itseäni vain maastoilemaan koko ajan ilman mitään päämäärää. 
+Hevosten kanssa oppii myös sellaista, mistä voi olla hyötyä ihan arkipäivän jutuissa. Esimerkiksi vastuun ottaminen on automaattisesti sellainen asia, joka tulee kaupanpäällisenä hevosten kanssa touhutessa ainakin minulle. Haluan huolehtia, että hevosilla on kaikki hyvin, koska sen ne kyllä antavat vielä takaisin huolehtijalleen.
+Hevosista voi myös oppia koko ajan kaikkea uutta, koskaan ei voi tietää liikaa.
+Rakkaasta harrastuksesta voi halutessaan tehdä itselleen elinkeinon.
+Hevosten kanssa oppii kärsivälliseksi ja itsehillintää.
+Jos masentaa/kiukuttaa tai on muuten vain huono fiilis, niin hevosten kanssa oleminen ja touhaaminen on maailman paras pääntyhjäysmuoto!

Miinukset

 -hevosten kanssa sattuu kaikenlaista ja loukkaantumisia tulee puolin ja toisin, mutta se kuuluu urheiluun.
-vaikka olisit aamu-uninen, niin hevoset eivät anna sinun nukkua luvattoman pitkään. Varhaisiin herätyksiin kuitenkin tottuu.
-hevoset ja raha eivät tunnetusti pysy samassa talossa...
-välillä hevonen voi aiheuttaa omistajalleen tukun harmaita hiuksia sairastumalla tai ontumalla, eikä syytä tunnu löytyvän.
Olen ehdottomasti plussan puolella, tuumii Nebraska.

1 kommentti: